När tredje ljuset brinner...

När tredje ljuset brinner
vi juleklappar syr
och alla bakar kakor
och har ett fasligt styr




Nja, det var ett tag sedan jag handarbetade sist, och bakat några julkakor har vi inte heller gjort. Likasåbra det, sett till hälsan, antar jag. Får väl se om vi faller för frestelsen ändå snart, men ännu inte, alltså.

De andra verserna i den gamla dikten som jag och mina klasskompisar lärde oss på lågstadiet kan vi ju ta när vi ändå är igång:

När första ljuset brinner
står julens dörr på glänt
och alla äro glada
att fira få advent.  

När andra ljuset brinner
är snart Lucia här
hon bjuder oss på kakor
och bud om julen bär.

När fjärde ljuset brinner
vi hämtar julegran
och alla barnen
räknar:
dan före dan före dopparedan.


Hm, de räknade visst med Lucia en vecka för tidigt, och Elma har inte lärt sig räkna varken upp eller ner än, såvitt jag vet, men vi är likafullt glada att julen strax står för dörren.
Lite mer känsla kom nu i helgen, med det lätta pudertäcket som lade sig på backen. Må det stanna julen ut!

Trevlig tredje advent och fortsatt glad Luciakväll på er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0