Ett extraminne

....kan jag tänka mig att de flesta kan behöva ibland. Jag har tur jag. Har ett extraminne i min dotter. Hon kommer ihåg vart jag lagt mobilen, var Manne tappat sin strumpa eller att jag faktiskt skulle köpa yoghurt. Och hon kommer ihåg saker från långt tillbaka. Kanske berättade jag om det tidigare, när Elma i höstas gick förbi lekparken som vi lekt i en av de första soliga dagarna på sommaren. Elma sa att hon hade haft sina nya sandaler på. Och efter lite tankeverksamhet hos mig kom jag ihåg att det var faktiskt då hon fick prova dem första gången.

Igår gick vi igenom hennes hög med tecknade konstverk. Hon fick välja vilka hon skulle spara. Plötsligt utropade hon "-den har Johan jitat!"  Ja inte var det hon som hade ritat den i alla fall, så idag var jag tvungen att fråga vederbörande om hon hade rätt. Och det gav tummen upp. Den teckningen är i så fall från i somras. Med i högen fanns också en teckning med SSU och LO-logga på. "Den har Annika jitat" hette det då och sannolikheten i det är väl i det närmsta 100% ;-) 

Vi har infört belöningssystem på pottan- Hon får samla (rita) stjärnor/hjärtan vid respektive pott/toabesök och det verkar som det faktiskt ger resultat. Märk väl att jag inte ropar hej, men nu har hon gått fem gånger på eget initiativ på pottan i ärende nr1 och två gånger med påminnelse i ärende nr2 på toa. Kanske går det att på detta vis överlista tjurigheten/oviljan. Vi får väl se, känns värt ett försök i alla fall (eftersom inget annat fungerat)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0