personligheter

Detta inlägg hade liksom hamnat på sidan om. Inte publicerats. Jag var förmodligen inte klar med det, men jag tror bestämt jag petar ut det nu, för annars stämmer det ju inte på 3,5/1,3årsanalysen längre....
 
Jag tänkte mig en liten analys. Jämförelse. Mellan de två med samma närmsta härkomst.
naturligtvis under avdelningen: Just nu.
Kanske får man anledning att återkomma och jämföra - bekräfta status quo nån gång :D

E 3,5:
  • Högljutt viljestark, sin 3-årstrots trogen. (Vi hade en spädbarnstrots, en ettårstrots och en tvåårstrots också, utan mellanaktspauser, för er som undrar.)
  • Omtänksam, månar om sin bror, delar med sig av sin mat, plockar bär åt honom som han får smaka, passar honom korta stunder när hon inser att mor & far inte har full koll, fast de kanske borde. Klart alla får smaka en godis ur hennes lördagsask. Att hon inte får så många själv till slut bekommer henne inte. Men lördagsgodiset i sig, DET är VIKTIGT! Är det lördag idag, mamma? Ständig fråga, minst en gång om dagen , veckan lång..
  • Kan själv! - eller absolut inte - omöjligt att veta innan besultet tagits ;)
  • Matvägrande. Precis som ifjol. MAT är inte kul. Kan det kallas kaka, glass, godis, saft eller annat sockerflödade så slinker det ned fortare än ögat
  • Dansälskare. Fast det behövs ingen musik. Inte sång heller. Bara rörelser. Piruetter och små hopp och skutt. Loreen är favoriten när det gäller musik. Det räcker med första tonen i introt. Min favojiiiiiit!! Lojeeeeen!!!! så får man höja musiken så hon kan skråla med. hellre än bra när det gäller tonföljd, men hjärtat är med till 110% :)
  • Har ett finfint lokalsinne. Vet precis vart man är på väg, vart pappa jobbat förut, vet när vi åker förbi simhallen när vi ska till farmor och farfar, eller att hon vill åka och handla på Coop när morsan ska skjutsas på jobbet. Åkte vi förbi sjukhuset så hörde: häääj jobbaj moooostej!! Jodå, så rätt så rätt! :)
  • Vill vara bäst. Åtminstone absolut bra på det hon gör. Annars kan hon lika gärna skita i att testa. Vägrar träna svåra bokstavsljud (ens under klurigaste form av lek, för det genomskådas DIREKT!) Saker ska komma automatiskt, av sig själv. Annars får det vara. Vill komma först och vara störst och bäst. Finns det nån som är bättre? Nej, i så fall har hon inte deltagit helhjärtat .... hum, vad kan jäntongen ha fått de här dragen ifrån? ;)
  • Minnesstark. Kommer ihåg saker som skedde för länge sedan. Ett halvår eller tilloch med år tillbaka är inga problem. Jag kan inte undgå att imponeras. Som gammelmoster Gingers partyljusslinga med frukter på, den hittade hon på dess gömställe, flera månader efter sitt senaste besök där. Och att det var Johan som ritat en teckning till henne, det komemr hon ihåg fast det också förlöpt i storleksordningen lika lång tid.
  • Sinne för ansikten. Kan mycket väl peka ut kända ansikten på små släktfotografier i fotoalbumet från sent -90-tal. kanppt vi känner igen oss själva ju! ;)
  • Tänker ofta steget längre. Som idag när vi hängde tvätt. Jag ser att Elma vill kasta mig en strumpa som jag ska hänga upp, hon blir förmanad av mig att inte slänga den för den kan hamna i gräset och bli smutsig. (jag ser att den redan är gräsig, men hon ser inte att jag ser) Hon låtsas som inget, borstar av strumpan lite och vänder sig sedan till sin far: Pappa, den här strumpan är din, den får du hänga upp. Riktigt och rätt så, och hon visste så väl att jag blivit sur om jag sett att hon redan kastat strumpan i gräset så hon  försökte få igenom en luring med pappa istället, vilket lyckades ;)
  • Ljuger utan skrupler. Rena lögner, rakt upp i ansiktet. Allra helst för att skydda sitt eget skinn. Självförsvar i hög bemärkelse, men det är också RIKTIGT svårt att få fram en sanning som hon vet skadar henne eller oss. Vart ska detta sluta?, kan jag tänka, medan jag försöker tuta på med mina förmaningar om att inte fara med osanning. Men i rättvisans namn ska sägas att det kan vara tvärtom också. "Vad hände nu, Elma?" --"Jag blev arg, han fick inte ta min (leksak, vad det nu månde vara), då gjorde jag såhär:(visar sina tjuvnyp) ...och då blev han ledsen..." "-Fölåååt gubben! (med efterföljande försök till tvångskram)  
  • Lagom fåfäng. Gillar nagellack, gärna får det vara ögonskugga också. Åtminstone stundom mån om att saker ska passa ihop. "Är jag fin nu?" - Alltid, gumman! ♥
  • Uppmärksamhetssökande. Som de flesta barn torde vara kanske, och varför inte?! Det e ju kul med bekräftelse. (Åtminstone beröm! :P) Jag märks, alltså finns jag! :D

 

M 1,3:

  • Självständig, går vart som helst, eller ingenstans. Bryr sig inte särskilt om sina familjemedlemmars förehavanden. Motto: Världen är till för att upptäckas, bäst att passa på medan ingen säger nej ;P
  • Lättsårad, går man - eller någonting- emot hans vilja så går hela världen under. Krokodiltårarna flödar.
  • Känslig. Ramla GÖR ont. Mer krokodiltårar.
  • Humoristisk. Finner alltid på nya bus. Flinar stoooort när han ser att man går i fällan. Skrattar sedan högt så hela bröstkorgen gloppar.
  • Taktfast. dansar, skakar rumpa å har man riktigt flyt får man se att han nynnar med också. Härligt att skåda!
  • Testar viljegränser. Även unge herrn vet hur man måste göra om man ska kunna få som man vill. Göra tvärtemot kan vara riiiktigt buskul. Appropå humor. Inget startskott är så starkt som ordet: Kom! Sekunden senare är gossen 20-talet meter bort i motsatt riktning med ett bredflin som sträcker sig från öra till öra.
  • Teknikintresserad. Pillar med apparaturer så fort han får chansen. Tycks liksom vilja veta hur det går till. Åhå, vad gör den här knappen? Hur kan det komma sig? Om jag gör såhär istället då?...o.s.v. Fjärrkontroller, tvättmaskinen, och mobilerna, you name it!- Intresset finns garanterat! Knapplås knappast nån match längre. Inte "barnsäkra" lås heller alla gånger, när vi ändå är inne på ämnet. ;)
  • Älskar att köra. Saker med ratt, styre. Imponeras av sånt som låter, brummar, brölar, dunkar eller för övrigt oljud. Pappas kille där, tror jag bestämt! (Om det även gäller dockvagnspromenaderna låter jag vara osagt!) ;)
  • Matglad. Äter gärna - Om det smakar bra. Annars nejar han och skakar huvud och viftar bort skeden tills han får som han vill. Bjuds det på oätligheter för smaklökarna så får det vara.
  • Sockerråtta. Elma hade väl knappt ätit kaka vid den här åldern. smakade, men sen räckte det så. Manne skulle nog gärna äta en hel kakburk om han fick. Eller kanske två.
  • Kramgo. Delar kärleksfullt ut pussar och kramar till höger och vänster. Men sällan på beställning, bör observeras. (som tur är?!) :)
Har ni nåt att tillägga angående de unga tu? Tillägg välkomnas till listan! :)

Kommentarer
Postat av: Moster

M 1,3: (Faller väl visserligen under kategorin Testa viljegränser) Gillar att klättra i soffa/fåtölj och ställa sig upp...
Bärtokig! (Gäller även E 3,5) :)

2012-09-18 @ 20:47:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0