Sylta och safta :-)

Ibland undrar jag om jag liksom tillhör fel generation.... eller bara fel landsdel...... finns ni, mina likar som gillar att plocka bär, safta och sylta?? troligen inte... MEN. Om ni inte har förstått det så är det liksom halva grejen med sommaren. Att kunna konservera den liksom. :-)
Favoriten är ju skogens guld, de där underbara små myrbären som, när de ligger som i en guldgul matta framför mina fötter, får mig att formligen tro att jag hamnat i himmelriket.
Nå. För att hitta till dem måste jag ha min goaste moster som ledsagare. Och eftersom hon befinner sig några mil bort får jag ge mig till tåls ett tag till, innan det blir jakt av sådant slag (vilket jag hoppas att det blir, även om prognosen sett dyster ut, som jag hört...)
Så. I väntan på det har jag gett mig på fläderbusken här ute. En ny erfarenhet eftersom ingen stått i min ägo tidigare. Jag har plundrat den på blommor och är nu inne på andra omgången saftning. Välkommen på provsmakning när tillfälle ges! :-)
Näst på tur att bli plundrade står vinbärsbuskarna... så får vi se om det blir några hallon också sen.... körsbären äter trastarna upp... men plommon... äpplen... och kanske tillochmed ett päron om jag har tur.  jojo. Man har det man gör, helt klart. Mellan renoveringsandetagen liksom.....


Inte för att det har så mycket med ovanstående att göra men fotografering ger mig liksom själsro på liknande sätt, så här kommer några exempel från Norgeresan :-)




Kommentarer
Postat av: Mormor

Moster väntar på er! Hon har redan planerat att jag skall vara Elmavakt och ni ska plocka bär!

2010-07-25 @ 11:05:05
Postat av: inger

Du hade tur du missan......

2010-07-27 @ 11:07:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0