Nya ord?

Nya är de nog till och med för mig faktiskt, de börjar komma fler och fler nu, stavelserna ur munnen på vår lilla vän.  Inte riktigt glasklart vad hon vill ha sagt ännu dock. Men, man får va glad för det lilla :-)

I eftermiddag har jag hört följande:

gacka - som i jacka då....
tötta - en sån där varm att ha på huvudet
tantaa- hon ville visst ha vantar på sig
taata - visade sig vara en trasa hon ville ha för att troka bort det kladd hon orsakat på golvet...

bokstaven T är populär således.....

Ett ytterligare ordbevis på det, och som vi är glada för att det används flitigt är ordet tack. Tack i alla möjliga sammanhang. Tack för maten, tack för något hon fått som hon bett om, tack för hjälpen med kläderna... ja å ibland till och med tack istället för varsågod....

Hur som helst: Det tar sig, går framåt, sakta men säkert

Kommentarer
Postat av: Elina

Hoppas fortfarande på ett "moster" tills jag kommer hem nästa gång! :P

2010-09-22 @ 16:21:00
Postat av: morfar

Ett annat t-ord jag hört den senaste veckan är:

toote - tomt/slut



samt ett annat ord:

kocka - klocka

2010-09-23 @ 07:19:37
Postat av: emse

ja, och så ´tapta`-som i tappa

2010-09-23 @ 07:37:21
Postat av: emse

åså var sagan tuut :-D

2010-09-23 @ 19:08:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0