Hur hade ni tänkt?

Jag är besviken.
Känns som att Elma har hamnat mellan stolarna på nåt vis.
Vi har alltid varit nöjda med dagis. Det känns som att personalen har sett till alla barns behov och främjat individerna. Det var fram till det här med lussefirandet, vill säga.

Precis som förra året sades det på föräldramötet i oktober att de inte skulle ha något luciatåg på Elmas avdelning (hon går med småbarnen och är f.ö. nu äldst där på sin avdelning). Anledningen till att de inte har nåt lussetåg med småbarnen är att det brukar bli för oroligt, barnen springer bara till sina föräldrar, förstår inte sammanhanget, stör de äldre barnen o.s.v. Det köper jag. Gjorde det ifjol också. Inget konstigt. Tråkigt kanske, men förståeligt. Samtidigt sa de att möjligtvis några av de älre barnen på avdelningen skulle få vara med och deltaga i den andra avdelningens lussetåg (så var det även ifjol)....

Jag har sedan gått och väntat på att vi ska få nån information. Ingen information fås med gamla vanliga "lappar" längre, utan det läggs ut på intranätet.  Ville inte tjata så jag väntade snällt. Väntade och väntade. Tänkte att vi skulle få nån info om vilken tid det var så vi kunde gå dit och titta åtminstone. Men inte ett ljud. Jag är ju såndär som tänker, men det kommer snart, de är väl inte ute i så god tid bara, stressigt nu, jag vill inte gnälla o.s.v.......
Men i torsdags när jag kom hem efter att ha hämtat Elma slog det mig att det ju var hennes sista dagisdag innan lucia.
Så jag ringde upp och undrade vad som gällde.....
Jag pratade med en vikarie som pratade på sidan om med någon annan i personalen om vad som gällde.
Nej, Elma skulle ju inte vara med i tåget fick jag höra, men "det är ju mysigt att titta på, så kom och titta en stund då, vi börjar 07.30)

OK. Lite besviken nu. Tänkte att det kanske beror på att Elma bara går 15-timmar i veckan på dagis. Tisdag, Onsdag och torsdag 9-14) Men ändå. Elma som gillar att sjunga, är duktig på texterna och gillar att "klä ut sig". Men,men. De hade ju sagt att ingen skulle vara med så....  På fredagen kom infobrevet jag väntat på:
"Vi berättade ju på föräldramötet  att vi på småbarnsavd. inte är med i lucia -tåget, men ni föräldrar och barn  är välkommen på luciamorgonen kl :7.30 att titta på när barnen på den andra avdelningen lussar för oss ute på gården."
Kändes nästan riktat till mig, som varit så "dum" och undrat, dagen innan.....

Det kändes ju lite tråkigt att åka dit, utan att Elma var med, bara för att åka hem igen sedan och vänta en timme innan hon får komma tillbaka, kl 9.00. Så vi hoppade helt sonika över dagisets lussefirande, också för att vi tyckte det kändes hemskt om Elma skulle känna sig utanför (hon vet ju i alla fall inte vad hon missar kändes det som). Vi hade jättemysigt firande hemma med mormor, morfar och moster istället. Glögg(nåja, vi vuxna iaf), pepparkakor, risgrynsgröt och tända ljus. :-)

Igår kväll hörde en av de andra mammorna av sig till mig och sa att hon saknat oss på morgonen. Då blir man ju glad. :-)
....Men inte lika glad när man får höra att det var barn från Elmas avdelning med och sjöng i tåget. Och att alla femtontimmarsbarn på syskonavdelningen fått stanna och äta frukost med barnen som går "heltid".

Så vad var problemet? !
Inte att hon är 15-timmarsbarn, för de på syskonavdelningen fick vara med i lussetåget.
Inte att hon gick på fel avdelning, för det var det andra som gjorde också.
Kanske kombinationen? Men det är väl ändå inte Elmas "fel" och nåt hon ska "bestraffas" för, att det inte finns plats för henne på syskonavelningen.
Eller har de en annan uppfattning av Elma än oss när det gäller hur hon skulle klara av att deltaga i framträdandet? Är hon för blyg på dagis?
I så fall har de ju misslyckats att få henne att känna sig trygg på förskolan..... Känns inte som jag vill ha den förklaringen heller direkt. :-(

Nej, det här känns bara orättvist, som att vi blivit utstötta eller bortglömda, vilket som nu är värst?!
Det här är ju ändå den plats där jag flera gånger i veckan, i flera års tid ska "lämna in" mina barn i tron att de ska få en bra start på livet med lust att leka och lära........ Det enda raka är att ta upp hur vi känner, så de kan få chansen att börja återuppbygga det förtroende som senaste veckan föll som ett korthus.....

Men hur?
Jag är ju så otroligt dålig på att framföra negativa åsikter till andra människor..... Endera släpper jag på alla magasinen och blir en cynisk bitch och skäller ut dem efter noter eller så får jag en klump i halsen och tänker att det var nog bara mitt fel ändå, framför min åsikt på ett fegmesigt sätt, vilket istort sett slutar med att jag ursäktar mig för att jag finns till och går hem och gråter istället.
Hur hade ni gjort??

Hoppas att nån av er kan ge mig lite ideer på hur jag ska ta oss vidare utan att bli den mest avskydda småbarnsföräldern i stan... :-/




Kommentarer
Postat av: Elin (Kickis syster)

Jag blir verkligen upprörd att det ska finnas förskolor där barn, som du säger trillar mellan stolarna.

Förskolan är ju till för att se alla barn och höra alla barn. Hjälpa dom utvecklas och ge dom självförtroendet att genomföra saker. Som till exempel ett lucia tåg.

Och visst tusan ska man få vara med även om man är ett 15 timmars barn. Fy vad arg jag blir.

De borde se att Elma är kompetent och kan fixa att vara med i ett luciatåg.

Ta upp det med dom!

Det verkar onekligen som att mycket information har gått förbi föräldrarnas huvuden vid detta tillfälle. De borde ha hört sig för om Elma ville vara med eller inte. Helst om hon är äldst på sin avdelning och andra barn därifrån fick vara med.

Så ta helt klart upp det med dom. Berätta att du är besviken på kommunikationen och känner att Elma blivit förbi passerad.



//Elin, en blivande förskollärare.

2011-12-14 @ 12:15:59
Postat av: Anna-Karin

Usch vad tråkigt! Och jag vet inte om jag har några goda råd. Jag har ju förut haft ungefär samma känsla, att Elin blev bortglömd bara för att hon var 15-timmarsbarn. Och jag försökte både skriva och prata med dem, men lyckades inte få fram min mening kändes det som. Och jag blir ju alltid som du beskrev i andra hand. Ursäktar att jag uppfattat saker fel och tar på mig själv allt ansvar.

Men jag tycker iaf att du måste prata med dem och försöka framföra dina känslor. Du har ju trots allt haft den personalen under hela tiden Elma gått på dagis och hunnit bygga upp ett förtroende. De borde lyssna på dig bättre! Och jag tycker det är bättre att fråga en gång för mycket hur planeringen ser ut. De måste ju förstå att man vill ha lite framförhållning och kunna planera och även kanske hinna förbereda barnen på vad som ska ske.

Kom igen och stå på dig! Begär att få en stund i ensamrum med den i personalen som du litar mest på.

2011-12-14 @ 12:18:13
Postat av: Ingrid Ö-J

Klart att du måste prata med personalen, ta reda på så mycket som möjligt om vilka som varit med i tåget och ifrågasätt varför dom gör skillnad. Om du känner dig osäker och obekväm ta med dig någon som du känner dig trygg med. Så även den bit med informationsdelen lappar o nätsystemet. Min åsikt är att alla barn som vill och kan ska få vara med i ett lusse tåg.

Kramar.

2011-12-14 @ 12:32:29
Postat av: anna-carin

tycker som många andra att du ska boka in en träff med rektorn och med nån från avd som lämnat informationen. så där ska de inte gå till, då skulle de ju informerat om de då du ringde, eller sagt att de kommer papper snast dan efter med info. och fråga varför alla andra 15 timmars barn som går på den andra avd. varför inte ni fått nån info om vilken tid ni ska vara där osv. berätta om all info ni fått och vad andra tydligen fått veta. för får ni inget nytt förtroende för dem så ska ni ju så klart söka ny förskola för de är ju många år kvar...och man lämnar ju det käraste man har där!massa kramar till er!

2011-12-14 @ 13:43:06
Postat av: Jenny

Emse du SKA ta upp detta SNARAST.

Det är INTE acceptabelt. Dessutom frågade du ju.



Prata prata prata Dej vet jag att du kan, klarar och törs. Gör det innan det runnit av dig helt. Även om det inte hjälper för just nu.

Så hjälper det ju andra, samt att det hjäälper kanske Elma & Manne senare

OCH jag tror det är bra att DU får det sagt

2011-12-16 @ 10:41:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0