baka, städa, putsa fönster.....

.... är det inte sånt som ska få fart på en förlossning?  För säkerhets skull får jag försöka pyssla lite med sånt nu när jag är hemma.... för att förbättra oddsen liksom. Inte för att jag har såå bråttom. Jag e bara liiite rastlös, liiiiiite nyfiken och liiiiite dålig på att vänta i största allmänhet.   Det finns nog inget botemedel mot det va?  -Nä, tänkte just det.  Så min kropp får stå ut med liiiiite pyssel i alla fall.
Idag har jag putsat fönster. I köket och matrummet. Igår tog jag altanens dito. De sidor jag kom åt vill säga. På altanen går liksom alla fönster inte ens att öppna(så man kan komma åt utsidan på fönstret bredvid menar jag), och på utsidan kunde jag inte stå och putsa, där är det snöööööö, och lär så vara ett tag till...... Och inte tog jag mellan fönstren heller. Ett riktigt fuskjobb när allt kommer omkring, men bättre än inget intalar jag mig. Bättre än att sitta hemma med bebis sedan och se det man borde ha gjort innan "leverans".
Städa har jag väl inte orkat mig på egentligen. Fast jag BORDE dammsuga, åtminstone i köket. Det BORDE göras typ varje dag, som det sölas i detta hem, men orka?! -Näää! 
Tre tvättmaskiner avklarades igår. Jag har dock ännu inte klarat av omhändertagandet av resultatet, men, det finns på min BORDE-göra-lista...
Så var det favoritmomentet kvar då.... bakningen! Idag blev det kärleksmums.  Mmmmm!



Igår kväll ville Elma baka, och jag deklarerade att så kunde bli fallet om hon åt upp sin mat, vilket hon inte gjorde. Igår heller. *suck*  Hon har en matstrejk hemma nu, äter en sked eller två, mmmmmmm, gott, säger hon som oftast, men lika snabbt blir det: "tack, maten!" Åsså ska haklappen av och hon iväg från köksbordet för att förverkliga nån idé hon fått. *suck*, igen.
Så länge det rör sig om frukt eller grönsaker är det helt ok att stoppa i sig. Men serveras något varmt på tallriken får man räkna med protester. Fy, så det prövar mitt tålamod, och oro över hur länge det här ska pågå, och hur det ska påverka hennes välbefinnande. :-( Äter gör hon visst på dagis i alla fall, så det är väl vi här hemma som ska prövas lite bara. Usch, jag är INTE förtjust i prövningar, ska sägas!  Tur i oturen att vällingen går hem, dock får hon den inte istället för maten, utan hellre då som igår, sent på kvällen, när hon istort sett drack den i sömnen. Men det känns ju inte heller bra. Och tvinga henne att äta, funkar knappast det heller. Jag tänker att hon borde äta när hon blir hungrig, men det verkar inte vara en hållbar teori.... Nån med tips om hur man tacklar tvåårstrotsen på ett mer lämpligt sätt kanske? Att inte låta henne få som hon vill, utan att det ska påverka henne negativt på "fel" sätt...  Tips mottages tacksamt!

Hur det nu var så hade jag ju förberett för bak igår, så när gumsan lagt sig blev det ett par plåtar kolakakor.....  Och ett dåligt samvete hos mamman som ändå tyckte synd om lillgrynet som inte fick vara med....  Aldrig är det bra liksom.....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0